Kulturní akce v říjnu

2-6/10 – UMĚNÍ Diploma Selection – Designblok

5/10 – FILM Tajemství Lisabonu

10/10 – UMĚNÍ Znamenitý život portugalského surrealismu

17/10 – FILM Outro País (Jiná země)

25/10-3/11 – FESTIVAL Ji.hlava

29/10 – FILM Vyprahlé životy

30/10 – LITERATURA Přednášky o brazilské literatuře

20/7-27/10 – VÝSTAVA Karafiáty a samet


Umění

Diploma Selection na festivalu Designblok

2 / 10 – 6 / 10 | Uměleckoprůmyslové muzeum, 17. listopadu 2, Praha

Na začátku řijna proběhne v Praze již 26. ročník festivalu českého i zahraničního designu Designblok. Konat se bude ve čtyřech výjimečných výstavních lokacích: v Muzeu města Prahy, v Bastion Florenc, na Pražském hradě a v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze. Do festivalu jsou tradičně zapojeny také desítky obchodů, studií a showroomů po celém městě. Letošním tématem největší přehlídky designu a módy ve střední a východní Evropě je Mládí. 

Ve spolupráci s clusterem EUNIC, spojujícím evropské instituty v ČR, pořádá Designblok desátý ročník mezinárodní soutěže Diploma Selection, která představuje tvorbu nejtalentovanějších evropských diplomantů v oboru produktového a módního designu.

Mezi letošními finalisty a finalistkami v kategorii produktového designu je i Portugalka Maria Carnall. Její série projektů se vztahuje k různým aspektům komensality, tedy společného stravování. Spřízněná témata mytí, etikety, chleba a veřejných trhů jsou nahlíženy skrze teoretický a praktický výzkum. Každý projekt zosobňuje různou typologii, od nádobí a stolování po podpůrné struktury na veřejné tržnici. Kolekce produktového designu Diploma Selection budou k vidění v Uměleckoprůmyslovém museu.

Vstupenky na festival a další informace najdete zde.


Filme

Tajemství Lisabonu (Raúl Ruiz, 2010, 272 min.)

5 / 10 | 16h | Kino NFA Ponrepo, Bartolomějská 291/11, Praha

Digitální kamerou snímaná adaptace románu Camila Castela Branca z 19. století plná dějových zvratů a epizodních postav byla v roce 2010 označována za nejlepší film, který se nedostal do běžné kinodistribuce. Ruizův opus magnum, který natáčel s podlomeným zdravím, vypráví příběh levobočka Joãa vyrůstajícího v sirotčinci pod láskyplným dohledem otce Denise. Na rozdíl od dospělých, kteří mají „tři, čtyři nebo i pět příjmení“ je on jen „João“, a proto se vydá na dlouhou cestu, aby zjistil pravdu o zapovězeném vztahu svých rodičů a našel své místo ve světě „i ve vzpomínkách druhých“.

Ruiz navazuje na již jednou zfilmované proustovské pojetí života jako dlouhého, neproniknutelného, místy omračujícího bludiště a kouzelně orchestruje Joaův (i umělcův) ústřední konflikt: celoživotní rozplétání zákonitostí tohoto labyrintu může vést k tragikomickému přešlapování na místě. Oporu má navíc v kvalitní literární předloze. Brancův v sirotčí rovině částečně autobiografický román již v době svého vydání originálně pracoval s konvencemi dobové literatury a má i mnoho dobrodružných prvků. Jeptiška je proto ve skutečnosti kněžnou, kněz vojákem, šlechtic pirátem, bastard básníkem a v některých skříních se v úsměvné koketerii s gotickým románem opravdu skrývají ostatky. Ostatně vtíravý pocit přízračnosti vedlejších postav, které jako by vypadly z pohádky na dobrou noc, umocňuje Joãova láska k jeho papírovému modelu malé divadelní stagiony, na kterou vynáší další a další postavy z hlubin své, Brancovy, Ruizovy fantazie. (text organizátora)

Portugalsky s českými titulky

Lístky můžete koupit zde (120kč).


Umění

Znamenitý život portugalského surrealismu

10 / 10 | 18h | Punctum, Krásova 27, Praha 3

Znamenitá mrtvola? Ducha křísit, ovšem nevyhrabávat kosti.

Komponovaný večer aneb nevšední ohlédnutí hudbou i slovem nejen za surrealismem portugalským. Letos totiž uplynulo 100 let od vydání Manifestu surrealismu Andrého Bretona a 75 let od slavné výstavy obrazů pořádané v Lisabonu skupinou Os Surrealistas.

Večerem nás provede a performovat bude portugalistka a básnířka Karolina Válová a o hudební produkci se postarají Květoslav Šlambor (algoritmické improvizace) a Medical Cabinet (field recordings z lékařského prostředí).

Vstup 150 Kč bude hrazen na místě.

Událost je v češtině. Více informací na Facebooku.


Film

Cyklus 50 let od Karafiátové revoluce

Outro País (Jiná země)

17 / 10 | 19h | Místnost 220, Na příkopě 29, Praha

Portugalsko letos slaví 50. výročí Karafiátové revoluce, známé také jako Revoluce 25. dubna, která ukončila diktaturu v zemi. Události z 25. dubna 1974 vedly v Portugalsku nejen ke změně režimu, ale také k ukončení koloniální války, konání svobodných voleb, demokratizaci země a otevření Portugalska světu. Na počest této historické události jsme ve spolupráci s Katedrou portugalistiky Filozofické fakulty UK v Praze připravili filmový cyklus k 50. výročí Karafiátové revoluce. V průběhu celého roku můžete zhlédnout pět filmů, které se zabývají tímto tématem historické proměny. 

Outro país (Sérgio Tréfaut, 1999, 70 min.)

Portugalská revoluce (1974-75) očima nejvýznamnějších fotografů a filmařů, kteří byli svědky této události. Jaké byly jejich sny a očekávání? Co zbylo ze snu o revoluci? Dokument, který dává dohromady výjimečné archivní záběry a svědectví.

Portugalsky s anglickými titulky. Vstup zdarma.


Festival

Portugalské filmy na MFDF Ji.hlava

25 / 10 – 3 / 11 | Jihlava

Největší festival věnovaný autorskému dokumentárnímu filmu ve střední a východní Evropě MFDF Ji.hlava bude vůbec poprvé v historii probíhat celých deset dní. Portugalsko bude na tomto již 28. ročníku zastoupeno několika snímky:

Přízračný glitch (Paula Albuquerque, 2023, 21 min.)

26/10 | 16h30 | Kino Dukla – Edison

Základ konceptuálního snímku Pauly Albuquerque vychází z propagandistického dokumentu z 50. let, na nějž autorka narazila během svého výzkumu v archivu amsterdamského filmového muzea Eye. Ten pojednává o „osvětových“ kolonizačních aktivitách Nizozemska v Surinamu. Archivní záběry ukazující interakci mezi nizozemskou zdravotní sestrou a domorodými kmeny režisérce posloužily k vytvoření podvojného filmového díla, které prostřednictvím digitálního glitche nahrazujícího siluety původního obyvatelstva umožňuje upozornit na ideologičnost originálního filmu a vrátit ztracenou svrchovanost „duchům“, kteří byli po staletí chápáni jako ti podřadní.

Více informací o filmu na stránkách festivalu.


Kouř z ohně (Daryna Mamaisur, 2023, 22 min.)

27/10 | 13h30 | Kino DKO II

Audiovizuální báseň pomocí asociativních obrazů přibližuje myšlenky a tužby ukrajinské filmařky při jejím studijním pobytu v cizí zemi. Seznamuje se s portugalským jazykem a skrze jeho specifika, zvukomalebnost i podobnosti s její rodnou řečí proniká do místní kultury v roli potenciální migrantky. Vzpomíná však na svou domovinu sužovanou válkou, která se do jejích úvah neustále navrací a vytváří tak nečekané spojnice mezi jejím současným domovem a bolestnými vzpomínkami na Ukrajinu. Melancholický film tak představuje jazyk jako průvodce cizí krajinou a snové obrazy každodennosti jako deníkový záznam.

Další informace o filmu na stránkách festivalu.


Osamocená odpoledne (Albert Serra, 2024, 123 min.)

27/10 | 19h | Horácké divadlo – Velká scéna

28/10 | 10h30 | Kino Dukla – Reform

Andrés Roca Rey (1996) patří mezi největší toreadorské hvězdy současnosti a těší se oblibě u publika tradiční hispánské koridy. Detailní, esteticky podmanivá sonda do jeho mistrovství zobrazuje přípravné rituály, honosné kostýmy, budování zvýšené pozornosti před výkonem i reflektivní rozhovory s kolegy toreadory. Jádrem filmu je však Rey přímo v ringu s býkem v až symbolicky dualistické situaci setkání trénovaného, racionálního člověka se zvířecí divokostí. Explicitní zobrazení násilí páchaného v této kontroverzní tradici vyvolává otázku, zda je původcem brutality koridy zvíře, nebo člověk samotný.

Více informací najdete na stránkách festivalu.


Součástí festivalu je také industry program, do něhož patří vzdělávací program Emerging Producers. Ten je určený začínajícím evropským producentům dokumentárních filmů. Uvádí je do mezinárodního filmového průmyslu a vytváří novou síť filmových profesionálů s cílem zvýšit potenciál evropských koprodukcí. Pro rok 2025 je do tohoto programu zapojen také portugalský producent Daniel Pereira. Ten v roce 2017 založil společnost The Stone and the Plot, která rozvíjí své projekty v oblasti kinematografie průřezově a zaměřuje se na produkci, distribuci a vydávání knih.

Všechny novinky k letošnímu průběhu najdete na webu festivalu.


Film

Vyprahlé životy

29 / 10 | 18h | Kino NFA Ponrepo, Bartolomějská 291/11, Praha

VIDAS SECAS (Nelson Pereira dos Santos, 1963, 94 minutos)

Vidas Secas (1963) je zásadní dílo brazilské kinematografie, které se hluboce věnuje tématům chudoby a útlaku v severovýchodní Brazílii. Režisér Nelson Pereira dos Santos adaptoval stejnojmenný román Graciliana Ramose, aby přenesl na plátno příběh rodiny kočovníků, kteří bojují s extrémní chudobou a suchem. Film sleduje jejich zoufalý zápas o přežití v nehostinné krajině, kde jsou nuceni neustále hledat vodu, potravu a práci. Vidas Secas nejen zobrazuje těžký život v suchém sertãu, ale také zkoumá lidskou vytrvalost a odhodlání. Toto mistrovské dílo je považováno za jeden z nejdůležitějších příspěvků k brazilskému neorealismu. (text festivalu Kino Brasil)

Portugalsky s českými titulky.


Literatura

Přednášky o brazilské literatuře (portugalsky)

30 / 10 | 18h | Portugalské centrum v Praze, Na Příkopě 29, 4. patro

18h – Raísa Inocêncio:  Axé em Lélia – a prática da palavra como defesa e cura da ferida colonial (Axé v Lélii – slovo jako obrana a léčba koloniálních ran)

19h – Raffaella Fernandez: Carolina Maria de Jesus – uma literatura amefricana além dos trópicos (Carolina Maria de Jesus – amefrická literatura za hranicemi tropů)

Raísa Inocêncio je brazilská výzkumnice, která získala doktorát z filozofie na Univerzitě v Toulouse (Francie) se svou disertační prací: „Dis-moi Vénus, pourquoi chassent-ils les femmes?“ V průběhu roku 2023 se aktivně účastnila seminářů na Université Gaston Berger (Senegal), Universidad San Martín (Argentina), I. virtuálního sympozia o dekoloniální praxi (University of Riverside, Kalifornie) a setkání k 40. výročí Brazilské asociace postgraduálních výzkumníků ANPOF (Fortaleza, Brazílie). V roce 2022 spolu s Karinou Bidasecou spolueditovala knihu „Lélia Gonzalez: Por um feminismo améfricain“. Kromě toho pracuje jako překladatelka (Ana Mendieta, „Un oiseau de l’océan,“ Nau Éditeur, 2021). Vedle svých akademických aktivit je Raísa také umělkyní a aktivistkou zaměřenou na podporu obrany a léčení koloniálních ran. Jako součást svého aktivismu organizuje solidární akce na získávání prostředků pro Zdravotní projekt Pataxó v Bahii, spolufinancovaný regionem Occitanie ve Francii. Aktivně se podílí na výzkumu a přispívá do výzkumných skupin, jako jsou Maria Carolina de Jesus (UFRJ, Brazílie), Réseau Lélia Gonzalez (Universidade de Brasília, Brazílie) a Epistemologie Jihu (CLACSO, Argentina).

Raffaella Fernandez je výzkumnicí v Institutu brazilských studií na USP a členkou redakční rady nakladatelství Companhia das Letras, které organizuje a vydává kompletní dílo Caroliny Marii de Jesus. Absolvovala postdoktorát z Kulturních studií a dekoloniality na PACC/UFRJ (2020). Je autorkou knihy „A Poética dos Résidus de Carolina de Jesus“, která je založena na její doktorské výzkumné práci v oboru literární teorie a historie na Univerzitě v Campinas (Unicamp). Přispěla k organizaci posmrtně vydaných knih Caroliny, jako jsou „Kde jsi, štěstí?“ (2014/2022), „Mým snem je psát“ (2018), „Clíris, Souborné básně“ (2019), „Pevný dům“ (2021), „Otrok“ (2023) a publikovala řadu článků a esejí v Brazílii i zahraničí o rukopisech a strojopisech téže autorky. Koordinuje Decolonial Research Group Carolina de Jesus.


Výstava

Karafiáty a samet

20 / 7 – 27 / 10 | MUSEU NACIONAL DE ARTE CONTEMPORÂNEA DO CHIADO, Lisabon

Kurátorský projekt Karafiáty a samet / Umění a revoluce v Portugalsku a Československu představuje první souhrnnou přehlídku portugalského vizuálního umění v Čechách i na Slovensku v historicko-politickém dialogu s československými umělci. Společným východiskem je rok 1968, doba pražského jara v Československu a v Lisabonu jara Marcela Caetana. Tento rok představoval první záchvěv nadějí v konec stávajících nedemokratických režimů. Nadějí, které v Československu zmařila sovětská okupace a v Portugalsku pokračování koloniální války. Roky 1974 a 1989, data pokojných revolucí, poté přinesly oběma státům svobodu. Karafiátová revoluce se odehrála 25. dubna 1974 a sametová revoluce v Československu 17. listopadu 1989. (text: GHMP)

Výstava je nyní k vidění v lisabonské galerii MNAC až do 27. října 2024.

Další informace v angličtině na stránkách MNAC.